Abdullah Zeneli: Glia albaneză - Mărturii dintr-un exod postmodern [RO]
Ardian-Christian Kuciuk
Longevitatea
martorilor, sau „pâine pe cărţi”
De-a lungul veacului
XX, cea mai tăioasă dilemă a balcanicilor – fiindcă a fi sau a
nu fi nu prea a depins de ei, iar rata sinuciderilor în zonă a fost
veşnic scăzută – a fost: a uita sau a nu uita. A
uita puţin sau a nu mai uita. Istoria prea încărcată, imprevizibilă (zis şi
necinstită), în mod tradiţional a izbutit să facă din frânturile de uitare oaze
de rai. Iată şi un paradox ce tinde să devină secular: neasumarea frânturilor
de rai acum, le unea pe acestea în ultimul apoi al
vieţii, la graniţa dintre viaţă şi moarte, revelând o existenţă uneori prea
bogată.
Nimeni nu poate nega
astăzi că numărul dramelor, al tragediilor, al traumelor balcanice întrece
sensibil numărul perioadelor de pace relativă, de linişte, de gândire limpede
şi de independenţă. Anii se scurg într-un mod cu totul original înlăuntrul
des-numitului Butoi cu Pulbere, aşa cum s-ar scurge şi pentru un om sechestrat
într-un asemenea butoi şi ameninţat mereu cu aruncarea în aer, cu pierderea
tuturor lucrurilor şi a fiinţelor dragi, cu răsturnarea sistemului de valori şi
de vicii. Pentru mulţi balcanici, starea aceasta, tensiunea şi deznodământul
angoaselor, s-au numit pribegie sau exil. De obicei, balcanicii au plecat din
spaţiul făgăduit lor de către Dumnezeu obligaţi de neputinţa sau vina oamenilor,
a semenilor, şi nici un pribeag nu poate fi judecat şi condamnat deoarece
aceasta ar însemna să condamni pe cineva doar pentru că este mai sensibil decât
altcineva, mai vulnerabil, înzestrat cu un depozit modest de îndurare sau
/ şi este ales să treacă prin proba exilului. Rămân în urma celor
plecaţi, proiectându-se simultan în faţă, un trecut ce devine viitor, un viitor
ce devine trecut, şi un prezent atoatecuprinzător, contopit în timpul
transcendental. Şi bate un ceas în răstimpul exilului, ceas în care nu trebuie
să mânuieşti cu măiestrie memoria, ci uitarea. Pentru că raportul
memorie-uitare în fiinţa exilantului se răstoarnă, se reface, şi nu poate fi
descifrată de cei care n-au cunoscut pe pielea lor aruncarea în aer, trezirea
într-un spaţiu cu totul nou, necunoscut, poate neprietenos sau – în cazuri
excepţionale – cât se poate de cunoscut. Putinţa de a te adapta, de a lua totul
de la capăt este una imensă şi nu izvorăşte nicidecum de la om. Acesta abia
atunci îşi dă seama că are un Dumnezeu în viaţă şi că ar fi fost chiar neant în
absenţa Lui.
Exilul este un
eveniment întru totul individual chiar şi când este masiv, anticipat sau impus
de forţa împrejurărilor. Statisticile afirmă că în cei o sută de ani (dacă au
fost doar o sută sau într-adevăr o sută) ai veacului trecut oamenii s-au mutat
de la un spaţiu la altul, s-au întors în patrie sau şi-au găsit rostul în altă
parte mai mult decât în tot restul istoriei omenirii. Dezrădăcinarea a fost
salvatoare pentru unii şi distrugătoare pentru alţii. Unora le-a şters numele
de pe lista Suflului Viu, pe când altora le-a dat nume nemuritoare. Patetismul
acestei viziuni este înrădăcinat în însuşi fenomenul dezrădăcinării, într-atât de
individuală este experienţa respecti-vă. Nu poţi înţelege, nu poţi purta povara
celui dezrădăcinat, dacă nu te-ai simţit vreodată în locul lui, părăsit de
rădăcini sau lipsit de un pământ în care să ţi le poţi înfige. Obsesia
comodităţii, lupta pentru supravieţuire şi îndestulare materială, extirpă din
omul contemporan simţul dezrădăcinării şi chiar simţul dezrădăcinării
potenţiale. Angoasele lui sunt şi aşa numeroase. El nu mai este dispus să
dobândească experienţă dureroasă de la alţii, căci crede că îi este suficientă
suferinţa proprie. Crezul acesta se întăreşte cu ritmul cu care omul devine din
ce în ce mai suficient sieşi, adică din ce în ce mai egocentric. Şi tocmai
economisirea aceasta a durerii, neîmpăr-tăşirea durerii altuia, ne îndepărtează
de alţii, atinge extrema, ne îndepărtează de noi înşine, ne înstrăinează de
această lume şi poate şi de lumea cealaltă. Să trăieşti doar pentru a
supra-vieţui, când altul se zbate doar să supravieţuiască, şi să negli-jezi
suferinţa lui într-o asemenea măsură încât s-o consideri inventată, stau dovadă
că singurătatea crâncenă a omului contemporan este, de fapt, o ignoranţă
crescândă. Această ignoranţă creează şi hrăneşte un întreg univers de
prejudecăţi, pseudo-demiurgică şi, deci: tiranică. Ea refuză să accepte că unii
sunt mântuiţi prin tragedii, iar alţii pier ecaxt pentru că neagă tragediile
celor dintâi. Şi în timp ce unii, presimţind dizolvarea identităţii în neant
sau neputinţa de a-şi asuma greşelile, nepăsarea, insensibilitatea etc,
inventează trecut, alţii au parte de atâta dramă, încât se simt uneori
neputincioşi s-o transpună în cuvinte.
Dar de ce trebuie
cuvântată iară suferinţa?! O bună cantitate a ei pare să se fi imprimat deja în
genele noastre şi generaţiile viitoare se nasc împreună cu ea. Nu cumva viaţa
lor este pe nedrept împovărată de transmiterea unor suferinţe din trecut. Poate
fiecărei generaţii îi prisoseşte suferinţa ei. Dar individul nu este întreg
dacă nu-şi asumă trecutul poporului din care provine. Tendinţa tinerilor de
azi, în marea lor majoritate, este să se creadă urmaşi direcţi ai Satului
Global şi nu constructori ai lui. Ei exercită cu conştiinciozitate uitarea, dar
nu ca să ajută catharsisul personal, ci ca să mărească, poate fără a realiza,
ignoranţa, aceeaşi ignoranţă care i-a chinuit pe părinţii, pe bunicii şi pe
idealiştii lor strămoşii. Trăim în epoca mărturisirilor: din toate direcţiile,
în fiecare ceas, ca într-un auz ieşit de sub control şi care nu mai este în
stare să asculte sau să producă tăcerea, aproape fiecare individ simte nevoia
să mărturisească, are acces în mass-media, îşi face publice amin-tirile, oferă
date privind suferinţele, bucuriile, mizilicurile din trecut ş.a.m.d. Asta se
întâmplă din cauza deformării fără precedent prin care a fost zis să treacă
Informaţia de-a lungul secolului trecut. Zbătându-se să câştige războiul rece
şi să-l fabrice pe sinistrul Om Nou, refuzând sensibilitatea în numele
stomacului, locuitorul secolului XX, de voie sau de nevoie, a
sfârşit prin a(-şi) sechestra Informaţia la toate nivelurile şi în aşa fel,
încât Informaţia l-a lăsat să se descurce singur, iar el se chinuie acum să-şi
revină, să învie echilibrul primordial grav lovit de dezinformare, neinformare
la timp, proastă informare etc. Oare astfel e pe cale să apară o nouă omenire,
o nouă civilizaţie, despărţite şi izolate de adevăr?! Cum va exista acestea de
vreme ce Adevărul trebuie asumat chiar dacă te-ai născut după consumarea unor
evenimente şi practic n-ai avut nici o influenţă asupra lor?! Se poate afirma
că ai avut o influenţă, deloc neglijabilă, pur şi simplu fiind prezent,
poten-ţial, în visele, în pântecele, în gena celor ce au suferit atunci.
De aceea învăţarea şi încredinţarea adevărului istoric de la o generaţie
martoră la una proaspăt născută, mai ales în Balcani, sunt hotărâtoare, din cel
puţin două motive: ca tragediile să nu se mai repete nici măcar în formă de
comedii, iar dacă e să se repete vreodată, oamenii să fie cât mai pregătiţi.
Este, de fapt, un antrenament, un ritual, o desăvârşire a genei; este
anihilarea lentă a fatalităţii din parabola peştişorului care, având o memorie
foarte slabă, nu mai ţine minte că, dacă va înghiţi momeala, va ajunge
excrement de om, la fel cum li s-a întâmplat tuturor generaţiilor de peşti care
au ştiut asta, dar n-au ţinut minte pe moment.
În absenţa unor
martori oculari, chiar şi cataclismele ar fi fost înghiţite de uitare şi nu
sunt puţini cei care cred că memoria reprezintă, de fapt, rădăcina nefericirii
noastre. O memorie bună revelează un om sau un popor mai puţin păcătos, deloc
nefericit, chiar dacă acest popor a trecut sau trece prin calvarul istoriei. În
asemenea cazuri, memoria menţine un echilibru special, păstrând cu acelaşi
devotament tot ceea ce ai făcut şi tot ceea ce ţi-a făcut altul. Doar acest
echilibru ocoleşte paranoia masivă, mitologizarea toxică, fetişizarea sau
idolatria şi reduce spaţiul ocupat treptat de ignoranţă. Anul 1999 a înviat
echilibrul într-una din zonele balcanice în care s-a suferit constant şi enorm:
Kosova. Aproape un milion de kosovari au fost ameninţaţi cu moartea reală,
imediată, cu aruncarea în aer a tot ceea ce agonisiseră timp de o viaţă
(plătită cu atâtea morţi, pribegi şi dureri), şi au luat calea spre cealaltă
parte a pământurilor albaneze. Albania oficială devenise pentru ei un vis.
Suferiseră timp de secole şi existenţa statului albanez însemna pentru ei un
spaţiu de siguranţă, de recunoaştere, de frăţie. Erau legaţi din naştere de
acel spaţiu, prin sânge, prin limbă, prin identitate istorică şi a suferinţei
la fel cum este legat de partea sudică a pântecelui mamei geamănul care a
nimerit să crească în partea nordică a aceluiaşi pântece. Graniţa dintre cele două
spaţii, mai ales în timpul dictaturii, băuse prea mult sânge din amândouă
părţile. Albanezii se străduiau să ajungă în Kosova, crezând că acolo, ca în
toată fosta Iugoslavie, era mai multă libertate, iar kosovarii credeau că
Albania lui Hogea era chiar o oază de rai, treceau graniţa şi se trezeau în
închisorile comuniste, intero-gaţi, torturaţi, executaţi sau daţi înapoi în
schimbul unor fugari ce erau importanţi pentru statul poliţienesc hogean. În
anul de graţie 1999, fulgerător, sute de mii de kosovari au trecut graniţa, în
convoaie, în grupuri mici: copii, mame, bătrâni, fete, tineri, ajungând ca
într-un coşmar dincolo, adică înlăuntrul aceluiaşi pântece. În
istoria ultimelor decenii, apro-ape niciodată dincolo n-a
însemnat tot aici ca în exodul kosovarilor. Aidoma unui fluviu
de sânge, caravanele de kosovari au zguduit venele vlăguite de tranziţie ale
Albaniei postcomuniste, arătându-i lumii întregi ce înseamnă şi cum este să te
reîntâlneşti cu geamănul după jumătate de secol interzis. Cei smulşi din
pământurile, casele şi vieţile lor, au fost găzduiţi imediat în oraşele
Albaniei, populaţia aproape s-a dublat, emoţiile au creat un nor străveziu de
înălţare, de ocrotire, de traumă pentru cei care erau străini de subiect. Marea
problemă a fraţilor reîntâlniţi, nu era hrana, apa, căldura, patul, ci
neputinţa de a şti cât va dura exodul. Se vor mai întoarce kosovarii la vetrele
lor devastate, profanate şi încinerate? Când? Care dintre cei rămaşi în Kosova
supravieţuise? De unde să-ţi vină puterea atunci când ţi-ai consumat-o într-un
exod forţat, într-o călătorie de coşmar, mereu sub sabia morţii deasupra
capului, mereu suspendat între un pământ visat şi pământul tău rămas singur şi
pustiu? Cu ce să ridici din pământul pustiit viaţa clădită timp de o viaţă?
În ultimul an al
secolului XX, albanezii au fost mai aproape ca niciodată de Dumnezeu.
Suferinţa, angoasele, vise-le, amărăciunile, dar şi fericirea fără seamăn a
celor ce sunt aleşi să guste din nectarul martiriului, au fost lumina care i-a
ajutat să fie oameni chiar şi atunci când a fi om înseamnă a fi mort.
Mărturiile venite din sâmburele acelui nor de înălţare au fost cu miile şi au
împânzit lumea pe toate căile, în scris, în vorbit, în filmat. Tendinţa
firească a contemporanilor era să afle lucruri cât mai cumplite, poate ca să
iasă la iveală cât poate duce omul. Cel mai greu era să găseşti în acea
perioadă mărturiile unu om care să fi suferit aproape la fel cum ar fi suferit
oricare european în condiţii similare. Abdullah Zeneli avea aproape 50 de ani,
era scriitor apreciat, jurnalist, fondatorul Editurii „Gjon Buzuku” (una dintre
cele mai prestigioase edituri ale culturii albaneze), tată a cinci copii,
intelectual idealist şi slujitor al adevărului. Acum a trecut de 50 de ani,
este scriitor apreciat, jurnalist, preşedintele Editurii „Gjon Buzuku”, tată a
şase copii, intelectual idealist şi slujitor al adevărului. Între aceste două
ipostaze aproape gemene ale existenţei sale însă, în afara unui nou copil, care
i-a venit în lume ca pentru a sigila cu neuitare exodul, stă deschis în
Memorie un spaţiu care s-a făcut de câteva ori timp şi invers, un coşmar ce s-a
prefăcut în revelaţie, o revelaţie deja cristalizată în cărticica ce se
îndreaptă acum către cititorul român. Acesta va fi surprins poate, când va întâlni
admiraţia veşnică şi neprihănită a lumii albaneze faţă de cultura româ-nească
şi Eminescu: „Sentimentele mele se adânceau spre soarta poetului Eminescu –
afirmă autorul. Cu izbânzile şi durerile ce-l însoţiseră. Cu dorul
romanticului pentru locul de naştere, de întreaga acea lume, scufundată-n
negura amintiri-lor. (…) Nu există, nu, un sanatoriu care să-l vindece pe poet.
Nici pe refugiat întru cea mai sfântă cauză a sa…” La o adunare literară
dedicată lui Eminescu la Korça, Zeneli ascultă „O română, pe care, ciudat
lucru, parcă o înţeleg. Mai ales că acele versuri le-am citit, probabil, în
anul 1976. „Luceafărul” strălucea atunci în albaneză. La Prishtina, de care-mi
aduc aminte cu atâta dor”.
Cartea este o
frântură irepetabilă, insolită, de viaţă, dar care putea fi frântura fiecăruia
dintre noi. Ea emoţionează prin puterea autorului de a nu-şi asuma decât un
destin individual, de a vorbi doar în numele său personal, despre patrie,
familie, sânge, dezrădăcinare, prietenie, ospitalitate, dezamăgire, himere,
moarte, întoarcere, copii, bătrâni, tragedii consumate în tăcere. Este puterea
de a relata cu maximă sinceritate, depăşind din start autocenzura care deseori
nu este decât cosmetizare de imagine. Doar astfel, prin vocea unui singur om
grăieşte con-ştiinţa unui neam întreg.
Evoc din carte şi o
întâmplare ce poate (şi ar trebui) să zguduie: dezrădăcinatul, (refugiat în
propriul pământ) intră într-o librărie, se uită la cărţi, îşi aduce aminte cu
durere de propria bibliotecă rămasă departe, în mila soartei, şi cumpără câteva
volume care îi sunt dragi. Cumpără cărţi cu banii de pâine. Şi poate nu-i mai
rămân bani pentru pâine, dar are cărţi. El poate suporta orice foame, dacă are
cărţi. Şi pleacă mai departe, fericit, ştiind că longevitatea martorilor oculari,
a celor ce dau banii de pâine pe cărţi este, de fapt, longevitatea tuturor
celor ce nu vor să-şi dea demisia irevocabilă de la Luciditate.
Bucureşti, iarnă 2006